NBFKs spesialutstilling på Tretten

Tradisjonen tro har Norsk Belgisk Fårehundklubb hatt sin årlige spesialutstilling i pinsa, men i år har vi vært på Tretten, i motsetning til foregående år hvor vi har vært på Hemsedal. Litt spente på hvordan det kom til å bli, og værgudene har vel ikke akkurat stått på vår side heller, men jeg syns det har vært et vellykket arrangement om jeg får si det selv, til tross for store vannmengder både her og der 🙂

Resultatmessig kan jeg vel heller ikke klage 😉 Hadde bare meldt på på lørdag, men da hadde jeg i tillegg meldt på både LP og utstilling, og begge deler gikk sånn tålelig greit 😛 Starta med LP kl.2, og var egentlig litt usikker på om jeg i det hele tatt skulle starte, for jeg syns hun kjentes tung ut å jobbe med. At hun i tillegg heller ikke gadd å gå på do – og det hadde vært typisk henne å gjøre det i ringen, ikke sant?  – gjorde jo ikke saken noe bedre. Men vi var jo der, så hvorfor ikke bare prøve, tenkte jeg.. Vi tapte jo ikke noe på det, liksom.. hehe

Fellesdekk – treg neddekk som vanlig, og hun hadde visst satt seg opp etter 11 sekunder også. En av de andre som starta så henne fra sitt hjørne bak teltet, og sa at hun la seg ned igjen omtrent 3 sekunder før dommeren sa at tiden var ute – jeg tror jaggu meg bikkja veit hvor lenge 2 minutter er jeg 😛 Men, vi fikk selvsagt 0 poeng på denne øvelsen.. Så da er det bare å trene mer fellesdekk da 🙂

Fri ved foten – som nevnt, jeg syns hun føltes tung i dag, så jeg var ikke helt sikker på hvordan det kom til å se ut. Det så antageligvis ikke så verst ut, for vi fikk 8.5 poeng her. Husker ikke helt hva vi fikk trekk for, antageligvis de fine vendingene mine *flir* men jeg husker vi fikk skryt for nydelige marsj-overganger, særlig overgangen til og fra sakte marsj, de var kjempefine sa dommermannen. Det er hyggelig! 😀

Dekk under marsj – siden Nora siger sakte men sikkert ned i dekk, får vi 8 poeng på denne. Irriterende, for hun er en kjapp hund, MEN! Hun hadde begge albuene i bakken hele tiden, og hun satte seg ikke opp før hun fikk beskjed om det, så vi er fornøyd! 😀

Innkalling fra sitt med stå – husker ikke helt hva det var her, men jeg antar det var litt tregt ståmoment og litt støting på en skeiv innsitt? Ihvertfall, vi fikk 8 poeng her 🙂

Stå under marsj – hadde litt tripping i det hun fikk kommandoen, men ikke noe fremdrift, og litt skeiv innsitt, og det fikk vi 8.5 poeng for 😀

Fremmadsending med stå – jeg er ikke helt sikker på hva som skjedde her, men vi fikk 9.5 poeng på den! Hun løp fint inn, men trekkes et halvpoeng fordi hun saktner farten ørlite i det hun går over båndene 😉

Fritt hopp over hinder med sitt – treg sitt på andre siden av hinderet, og skeiv innsitt, og muligens så var hun så vidt bortpå hinderet på tilbakehoppet (jeg husker ikke jeg, det er jo 2 dager siden 😛 ), 8 poeng 🙂

Kontroll over hunden på avstand – bortsett fra treeeege momenter, så var dette bra! Ingen dobbeltkommandoer, og da er vi fornøyd med 8 poeng! 😀

Helhetsinntrykk ble 8.5 poeng, han syns vi var morsomme å se på, men vi har litt slurv her og der, og er litt trege på noen momenter 🙂

Alt i alt ble det 148 poeng, og det er jeg fornøyd med når vi har 0 på fellesdekken! Vi vant kl.2 med halvannet poeng, og er derfor NBFK-vinner kl. 2 LP 2011 😀

Så var det tid for å være pen også 😉 Husker ikke hvor mange vi var i åpen klasse, men dommeren smilte ihvertfall når hun skulle bedømme Nora, og det første hun sa var at det så ut som om hun kom til å eksplodere hvert øyeblikk *flir* Norrisen er da kjent for sin beherskede og rolige fremferd, så jeg skjønte selvsagt ikke hva hun snakka om *plystre* Hun fniste når vi skulle løpe opp og ned, for da starta Nora i galopp selv om jeg var i trav 😛 og sa at hun visste hun kom til å gjøre det der – du, det gjorde jeg og, men det er ikke SÅ lett å få faenskapet til å løpe pent når hun har stått og gira seg opp på ball og kong *ler* Overraskende nok vant vi åpen klasse og fikk CK, så da var spenningen stor til beste tispe-klassen! 😀

Under bedømmelsen 🙂

Jeg syns det var overveldende mange i beste tispe-klasse, men det hadde jeg antageligvis synes så sant det ikke var bare 2-3 stk.. hehe 😛 Hun tok seg god tid når hun vurderte tispene, men siden hun smilte hver gang hun gikk forbi Nora, så tenkte jeg at da er det jo håp om at vi blir plassert, om ikke noe annet (vi har jo fått CK før, men plassert har vi vel ikke blitt i btk, tror jeg?). Hun plukket ut sine 4 favoritter, Nora var blant de, og jeg begynte å håpe om cert! Ja, jeg har tulla om at vi skal ta certet på spesialutstilling, men jeg har ikke TRODD at vi kom til å gjøre det. Norris er nusselig og fin henne, fordi hun er Norris – min Norris! Men jeg klarer fortsatt ikke å se at hun er en PEN tervueren, liksom – og nei, med det mener jeg ikke at jeg syns hun er stygg, men hun er bare Norris, liksom.. Og hun er kjempesøt og nusselig, men.. Vanskelig å forklare det der.. hehe

Men undrenes tid er ikke forbi 😛 Nora ble faktisk 2.beste tispe hun, plassert bak vakre Dione van Labayo (til Connie Larsen og Ann-Kristin Larsen), og siden Dione er champion fra før av, så gikk certet til oss! Tenk det, Norrisen fikk storcertet sitt på spesialutstilling hun!! Det hadde jeg aldri trodd! 😀 Kritikken er som følger:

3 years, comp scissor, v.g. pigm, shaded mask, a little deep in scull, would like slitl. more muzzle, v.g. eye colour/shape, ex. livel. expr., eleg. neck, mod. lench, slitl. strait in front/rear, g. chest and topcup, g. coat colour and text, g. quality bitch, would like higher earset to comp. picture, a little loose in front, g. rear drive, slitl. resikt. sideg. quality bitch still to mature, ex. temp

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner alt der, som f.eks g. chest and topcup (jeg tror det er det det står 😛 ). Altså, jeg skjønner at hun har good chest, men hva er topcup? Antageligvis topline? hehe – Jeg antar at mod. lench skal være moderat lengde (lenght), men jeg er ikke sikker på hva resikt. sideg. er? Men, samme det! For Nora tok CERT hun! Storcert til og med! Så hun kunne ha skrevet hva hun ville på den kritikken, for Nora tok CERT hun *ler* Eneste kjipe med det er jo at nå burde jeg jo stille henne mer, nå trenger hun jo bare et cert til for å bli champion.. hehe 😛

Søndag gjorde jeg «ingenting», annet enn å hjelpe til der jeg skulle (dvs i sekretæriatet). Til tross for store vannmengder i helgen, så syns jeg at arrangementet gikk fint, det virket som at folk koste seg, og jeg er som sagt veldig fornøyd selv *ler* Merete har tatt litt bilder, og jeg stjeler et par av henne 🙂

Noah og Nora på kveldsturen på fredag 🙂

Bak hytta vår.. Litt vann, kan man vel si? hehe

Det er litt vakkert også 😀

Og tilslutt må vi selvsagt ha skrytebilde:

Nora med LP-rosetten og cert-rosetten 😀

12 tanker på “NBFKs spesialutstilling på Tretten

  1. Fiiiiine Norrisen – grattis igjen med LP II og certet 🙂

    ….og når det gjelder ord og ting man ikke forstår – engelsk i kombinasjon med utstillingsterminologi var nok ikke det skriverne var aller best på – så jeg skal ta en råsjans å oversette topcup – i og med at det er nevnt i forbindelse med brystet så vil jeg anta at den skotske damen mente «tuckup» – som betyr opptrekk av buklinjen – hvilket er noe britiske dommere ofte nevner. Og klart – tuckup og topcup er jo nesten det samme.

    Så da vet du det at Norris ikke har en toppkopp og Noah er forøvrig heller ikke ett middels stort brev.

    • *ler* Nei, tuckup høres mer logisk ut enn både toppkopp og topline 😀 Men kritikkene blir mer morsomme med skriveleifene da! 😛 Og takk i like måte, dere gjorde det ikke så verst dere heller 😉

  2. Gratulerer så masse, Tone 😀 Ikke minst med LP resultatene! Nå må dere være flinke å trene fremover, for Nora er en super LP hund! Kjempe dumt med fellesdekken, men de andre poengene er jo kjempe bra 😀

    • Takk 😀

      Er fornøyd med snuppa ja, hun var veldig flink til tross for mine bange anelser 😉 Vi skal trene fremover, bl.a. på apporten (som jeg glemte å skrive opp.. hehe), der fikk vi 7 fordi hun traver inn igjen og kjekser i apportbukken – teite bikkja! Men vi hadde ikke støting, så hvorfor skulle hun ikke begynne med noe annet, liksom? *ler*

Legg igjen en kommentar